dinsdag 15 maart 2016

Als je het niet laten kunt...

Verliefd, verslaafd, verslingerd... Quilten is niet zomaar een hobby, het is iets waar ik helemaal blij van kan worden. Een dag is direct leuk als ik weet dat ik 's avonds weer met lapjes spelen mag. Eng? Welnee, er zijn zo veel raardere zaken om verslingerd aan te raken.
Quilten is therapie. Ik ben er serieus mee begonnen toen ik figuurlijk in de lappenmand zat. Ruim vijf jaar geleden zat ik thuis met een burn-out en het is in die tijd dat ik op zoek ging naar iets wat mijn handen bezig zou houden om mijn hoofd wat meer rust te geven. Dat vond ik in quilten.
Nu is het iets wat ik niet laten kan. Bij voorkeur elke dag breng ik een aantal uurtjes door met naald en draad. Het is voor mij de perfecte manier om mijn drukke schoolleven even naast me neer te leggen. Het is goed voor me, dus het voelt beslist niet als verspilde tijd - hoewel ik me ook weleens afvraag hoeveel boeken ik wel niet zou kunnen lezen als ik wat meer tijd aan lezen zou besteden dan dat standaard half uurtje in bed voor het slapen gaan, maar van een gelezen boek krijg je geen warmte en van een quilt die af is wel. Haha...

Verliefd, verslaafd, verslingerd... Aan de Antique Wedding Sampler. Het is zo'n ontzettend leuke quilt om te maken! Zo afwisselend, uitdagend. Ik kon het niet laten om nog een blok te maken deze maand. We werken nu allemaal toch op een ander tempo in de quiltgroep en niet iedereen maakt alle blokken, dat het niet zo heel veel meer uitmaakt als ik er een vooruit werk.
De bloem die in de cirkel zit, komt uit een stof van Dutch Heritage, Arabesque.

Fotootje van Aztec-Rose.nl
Toen ik de stof bestelde, had ik geen idee hoe groot het patroon eigenlijk was. Eerst baalde ik er een beetje van, maar nu blijk ik er toch wel heel leuke dingen mee te kunnen. Verschillende bloemen komen op opvallende plaatsen in de quilt terug.
De blauwe stof die ik in de punten heb gebruikt, zorgde voor een extra uitdaging. Dit is een stof waarin ook een werkje geweven is en de stof is niet gewoon katoen, maar er zit iets glanzends in. De stof is ook vrij glad. Daarmee werd het best een uitdaging om hiermee te appliqueren, maar naar mijn idee moest deze stof het echt worden. Het is gelukt, ik word toch steeds handiger, mede door oefening met deze quilt.

Ik kan het niet laten, dat quilten. Daarom stop ik nu ook maar weer met dit blogberichtje, ik moet tenslotte ook nog even sashings om dit blok heen zetten, daarna lekker in bed met het boekenweekgeschenk. Welterusten!

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk toch? Handwerken is gewoon gezond :)
    Heeft mij ook door vele donkere jaren geholpen. Het getik van de breinaalden of het simpel kruisjes zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, je bent niet te stoppen, zowel met het quilten als met de lofzang over het quilten. Maar ik begrijp je helemaal. Die Dutch Heritage heb ik ook pas ontdekt en ben er ook helemaal verliefd op. Wat een prachtige stoffen en ook deze van jou. Nog een fijne dag. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Ik vind het erg leuk om iets van je te horen.